dijous, 29 d’abril del 2010

Recuperar l'espai públic i sofware lliure

Ja fa prou de temps que seguesc (a la manera voyeur, sense cap mena d'implicació directa) un moviment que em pareix molt interessant: l'Urban Action. No estic segur de que el nom de tot este moviment siga aquest o simplement l'UrbanAction és una xicoteta peça d'una cosa molt més gran. Siga com siga, i dexant les qüestions semàntiques-purístiques a part, m'interessa sobretot la idea i les distintes iniciatives que es generen al voltant d'ella. L'objectiu fonamental és que la societat vaja guanyant espais dins de l'ambient urbà i que l'espai públic ho siga realment i el privat, no aprofitat, passe a ser públic. I com es fa això? Prenent directament els espais pels distints col.lectius i obrint-los a la gent de cada barri. La idea, com veieu, és molt pròxima al moviment okupa, d'ocupar llocs desaprofitats per transformar-los en centres socials i, sobretot, autogestionats (CSOA). Les iniciatives són diverses, des de crear horts urbans autogestionats pels veïns, plantar llavors i cuidar-les en els pocs espais que urbanísticament ho permeten, fins crear places i llocs on es realitzen espectacles culturals oberts al públic. Barreja d'ecologia-sociologia-urbanisme i sobretot amb una incidència política clara... a mí em pareix molt interessant, què penseu?
deixe un enllaç que és el filet del qual vaig anar estirant jo per trobar moltes més iniciatives relacionades. És aquest: http://estaesunaplaza.blogspot.com
I el video que resumeix el projecte des d'inici al final...



Com que tot està relacionat, justament aquesta setmana, baix de ma casa, a la Placeta de Cervantes, s'ha fet una actuació dirigida pel govern local... jo em pregunte ara, ¿aquesta és una plaça? .... ens queda molt de camí per recórrer...



I per últim, al final este pròxim dissabte (dia 1) es farà a ma casa el curset-xerrada sobre Software Lliure que vaig anunciar al bloc ja fa prou de temps. La xerrada ens la donarà Jordi, un amic i expert en el tema. Hem quedat per esmorzar i després (sobre les 10) per a açò. Si algú està interessat i no ha rebut un mail o no sabia que es feia, que avise per ací que, per supost, està convidat... deixe la presentació que ha preparat i que serà el document de base de la xerrada. A mí m'ha sorprés molt gratament... a vore si coincidim!

1 comentari:

Tibu ha dit...

ie enric que passa?
la idea de socialitzar espais urbans mola. Però quins són els requisits que calen per que funcionen?: civisme, vocació de societat, compromís, entre altres.
Quan més gran siga la societat en que el meneges més fàcil de trobar grups de gent disposada. Encara que amb un grup menor però mobilitzat es pot fer: a Euskal Herria, als pobles, grans i menuts, funcionen els gaztetxes, casa de la joventut, que son cases okupades per jovens i que funcionen com a centre social. Però clar, allí tot és diferent.